A csevegő alkalmazások hipersebességgel hódítják meg az emberek közötti beszélgetéseket. Messenger, Viber, Whatsup, iMessage és még sorolhatnánk. Akkor is használjuk, ha fogalmunk sincs, milyen kód fut a háttérben, illetve hogy eszik-e vagy isszák a chatbotokat. Éppen ezért a cégeknek kihagyhatatlan platform, mert a 21. században itt vannak az ügyfeleik.
Az emberek úgy kezdhetik el használni a botokat, hogy közben igazából nem is tudják, hogy mi az és milyen kód fut a robot mögött.
A chatbot egyébként egy olyan program, amely a MI, azaz mesterséges intelligencia segítségével kommunikál az emberekkel, előre megírt parancssorok alapján. És hogy miért jó mind az ügyfélnek, mind a cégnek?
Néhány statisztika:
Lassan - vagy inkább már most -, hogy az üzenetküldő appok a(z online) kommunikáció elsődleges csatornái, tehát ha a felhasználók itt érhetőek el, akkor a cégeknek is ide kell jönniük őket elérni. Muszáj, ha nem akarja elszalasztani a legnépszerűbb és a legtöbb ember által használt felületekben rejlő lehetőségeket.
- A FB Messengert 1 milliárd ember használja aktívan minden hónapban.
- A Viber-nek 2,8 millió aktív használója hazánkban havonta,
- a Messengernek 3 millió feletti.
- Ezen felül persze még hazánkban is több népszerű csevegő alkalmazás fut az okostelefonokon, WhatsApp, Skype stb.*
Ám nemcsak egymással kommunikálunk online, a dolgok internete (IoT) már nem a jövőnk, hanem a jelenünk. 10 évvel ezelőtt még senkinek nem volt okostelefonja,10 év múlva pedig már mindenünk kapcsolódik majd a netre, a vízforralónktól a házunkig – érzékeltette a körülöttünk lévő, adott esetben rólunk árulkodó, megfigyelésünkre alkalmas eszközök terjedését az Amnesty International technológiai szakértője. A szervezet az üzenetküldő szolgáltatásokat vizsgálta ebben a hvg.hu cikkben olvashatsz róla.
Szóval kell az a chatbot...
Mivel a vállalkozások ügyfeleinek a nagy többsége használ csevegő alkalmazást, ezért a vállalkozás is előbb-utóbb kénytelen lesz megjelenni ott, ahol az ügyfelei jelen vannak. Persze nem mindegy, miként jelenik meg ott: esetleg felvesz egy 0-24 online ügyfélszolgálatos kapcsolattartót, vagy kifejleszt egy botot, illetve ezek kombinációja: az egyszerűbb dolgokat a bot válaszolja meg, a bonyolultabbakat pedig az ember. Egyelőre...
Miért egyelőre? Mert nagyon hamar fognak túlnőni az embereken a feladatok és túlfejlődni a botok.
A botok gyorsabbak (lesznek) az appoknál és weboldalaknál is és pontosan tudjuk, hogy emberek egyre gyorsabban akarnak mindent, egyre türelmetlenebbek.
Jelenlegi a botok még csak pár feladatot képesek ellátni, és még sok háttérmunka, vagyis rengeteg macera van velük, hogy rendben legyenek. Ámde a mesterséges intelligencia k az AI és a machine learning, de azért még nem tartunk ott, hogy a bot magát képezze és jósolja meg, hogy mondjuk mi lesz a következő kérdésünk az előző alapján.
A chatbotok egyre jobban utánozzák az emberi kommunikációt, és jóval emberibb külsőt és belsőt fognak képviselni, a kérdés már csak az, hogy az emberibb, vajon mennyire fogja megközelíteni a valós emberi mértéket?
Képesek vagyunk már átállni?
A digitális transzformációnak, vagyis digitális átállásnak nevezett új kori ipari forradalom a következő negyed évszázadban több változást hozhat, mint amennyit az egész emberi társadalom eddig átélt. Érdemes időben felkészülni és felülni a hullámra. De vajon mit is jelent a gyakorlatban ez a jelenség és hogyan érinti a cégeket? Ebben a cikkben már választ adtunk rá.
Képes egy chatbot emberként kommunikálni?
A mesterséges intelligencia és a jövő robotembere már itt kopogtat az ajtónkon? Vajon hogyan tekintsünk virtuális asszisztenseinkre, és a velük folytatott diskurzusokra? Gondolkodó gépeknek tartjuk őket, vagy csak ügyes szoftvereknek? Képes lehet egy szoftver a beszélgetés emberi jellegét visszahozni? Mindezt csak találgatjuk, viszont a chatbotok már a spájzban vannak, és kilépve onnan egyre emberibb jelleget fognak magukra ölteni. Szóval arra a kérdésre, hogy képes-e egy chatbot emberként kommunikálni, azt mondhatjuk, hogy egyre inkább.
Miért használjon egy cég botot?
- Mert ott kell elérnie az online térben az ügyfeleit, ahol azok éppen tartózkodnak és ahogy nekik kényelmes.
- Egy chatbotnak nincs betöltési ideje, mint egy weboldalnak. Semmi várakozás, és ez felbecsülhetetlen.
- Ellentétben egy mobil alkalmazással, nem kell letölteni, okostelefonunkon tárolni és gyakran frissíteni.
- Mert egy botot az ügyfelünk egyszerűbben tud használni, mint bármilyen más szoftver segítségével működő eszközt. Gondolj bele, az ügyfelednek nem kell egy csomó időt böngésznie, mire megtalálja a lényeges adatokat (telefonszám, e-mail cím, nyitvatartás tb), hanem csak beír egy kulcsszót és a bot már adja is a választ. Azonnal! Melyik ügyfélszolgálatos képes erre?
A beszélgetésre épített botokat nem lesz bonyolult használni, valószínűleg megbízhatóan és gyorsan fognak működni. A feltételek adottak, most már csak a vállalkozásokon múlik, hogy milyen gyorsan alkalmazkodnak a chatre épülő világ új kihívásaihoz. De miért jó, ha az ügyfél csetel egy céggel a weboldalukon? Ebből a cikkből megtudhatod!