A telemarketing kampányok kora messze nem járt még le! Jelenleg is nagyon nagy számban vannak olyan célcsoportok, amelyek hatékonyan érhetők el telefonon. Amennyiben telemarketing tevékenységben gondolkodunk, ne feledjük, hogy az adatbázisnak van a legfontosabb szerepe. A törvényi változások miatt azonban az adatbázisok vásárlásakor, tárolásakor jóval körültekintőbben kell eljárni, mint az elmúlt év(tized)ekben.
Nézzük, hogy milyen módon lehet adatbázist venni vagy építeni és hogy mire érdemes figyelni.
Érdemes adatbázist vásárolni?
Ma is vannak a piacon adatbázis szolgáltatók, akiktől meghatározott összegért meghatározott paraméterek alapján adatbázist tudunk vásárolni. Alapvetően két típusú adatbázisról beszélhetünk: B2B és B2C. A B2B (business to business) az üzleti, míg a B2C (business to consumer) a lakossági ügyfeleket tartalmazza.
Általában a legolcsóbb adatbázisok csak vonalas telefonszámot, nevet, címet tartalmaznak. Ahogy ezt régebben is mondtuk, “telefonkönyvnek” felel meg.
A mai vonalas telefonszámokra az a jellemző, hogy főleg az 50+-os korosztályt tudjuk elérni, nőket és férfiakat vegyesen. Ez egy olyan tulajdonság, amely egyben a szolgáltatás jellegét, az értékesíthető termékek körét is meghatározza. Az adatbázis hátránya, hogy a célcsoport eléggé kötött, előnye viszont az, hogy általában ezeknek a Ft/rekord száma a legalacsonyabb.
Ez a kiindulási alap, ehhez képest szofisztikáltabb adatbázisokat vásárolhatunk a piacon. Az árat egyértelműen meghatározó tényezők:
- adatbázis nagysága,
- célcsoportja (B2B vagy B2C)
- adatbázis paraméterei (telefonszám, e-mail cím, név, cím, érdeklődési kör, kor, stb.).
Továbbá fontos szempont még az adatbázis frissessége, a fél évnél nem régebbi adatbázisokból lehet a leghatékonyabban dolgozni.
Nem csak vásárolni, építeni is lehet
Egyértelműen a leghatékonyabb és legjobb a saját adatbázis, amelynek egyébként az alapja lehet egy egyszerűbb vásárolt adatbázis is. Ilyenkor a megvásárolt rekordok feldolgozásra kerülnek, de saját magunk számra fontos információkkal is kiegészíthetők. Így egy vásárolt adatbázis végül beépül a vállalat életébe és a sok plusz információnak, frissítésnek köszönhetően saját adatbázissá válik.
Robinson lista, avagy a tiltólista
Aki ismeri a call centers szakzsargont, annak nem újdonság a Robinson - vagy egyszerűbb kifejezéssel élve - a tiltólista fogalma.
A felhívott félnek ugyanis mindig, minden esetben joga van arra, hogy jelezze: ne hívják többet az adott témával kapcsolatban.
Amennyiben az ügyfél részéről ilyen kérés érkezik, akkor őt - kérésének megfelelően - törölni kell az adatbázisból. Ezt követően a célszemély nem kereshető többé semmilyen formában.
Honnan tudják a számomat?
Ez talán az egyik leggyakoribb hívás akár saját, épített, akár vásárolt adatbázisból indítjuk a hívásokat. Sokan nem tudják, de a telefonos ügyintézőnek erre a kérdésre pontosan tudnia kell a választ. Ismernie kell az adatbázis forrását és azt is, hogy a célszemély adott-e engedélyt adatai felhasználására. (Vélhetően adott, azért kerülhetett elérhetősége adatbázis kezelő céghez).
A telefonos ügyfélszerzés, igényfelmérés, bármilyen kampány továbbra is hatékony eszköz lehet egy vállalat életében. A kapcsolattartás egyik legfontosabb eszköze és kiváló arra, hogy naprakész információink legyenek partnereinkről. Új ügyfelek szerzésére és régi ügyfelek nyomon követésére egyaránt használható. Azt azonban nagyon komolyan szem előtt kell tartani, hogy az adatbázis tárolásra, kezelésre szigorú törvényi előírások vonatkoznak, illetve az adatbázisban tárolt személynek joga van arra, hogy kérje törlését.
A szabályozásoknak való megfelelés érdekében érdemes jogi szakértővel egyeztetni, és a GDPR miatt a meglévő adatkezelési szabályokat is felülvizsgálni.